Sint-Pieterspoort maakt deel uit van een van de grootste stadsvernieuwingsprojecten van Vlaanderen
Met project Gent-Sint-Pieters hertekent stad Gent het hele gebied rond het Sint-Pietersstation tot een stadsbuurt waar het groen, bereikbaar en nog gezelliger wonen is. Het station en het publieke domein worden grondig getransformeerd. De terreinen naast het stationsgebouw worden ontwikkeld tot nieuw stadsdeel, waarvan ook Sint-Pieterspoort deel uitmaakt. Dankzij de prominente locatie in zone A vormen de torens als het ware de poort naar het stadswonen van de toekomst.
Dichtst bij Gent-centrum
Hoogbouw met moderne appartementen, commerciële ruimte en horecapaviljoen
Het Virginie Lovelinggebouw als eyecatcher van de Vlaamse Overheid
Kantoren met handelsruimten & supermarkt Delhaize
Aanleg natuurrijk Koningin Paolaplein (park)
Middelhoogbouw met appartementen
Koningin Fabiolalaan
Nieuwe woonontwikkeling
Diamantgebouw: kantoren en commerciële functies
Stadsgebouw met basisschool, kinderdagverblijf, buitenschoolse kinderopvang en verenigingslokalen
Aanleg Rijsenbergpark (loopt over in zone C)
Overgang naar de omliggende wijken
Hoogbouw en middelhoogbouw
Zes gebouwen met appartementen, huurbudgetwoningen en sociale woningen
Commerciële en buurtondersteunende functies
Groen
Groene as van Citadelpark tot Blaarmeersen:
De stadsvernieuwing trekt resoluut de kaart van groen. Door te investeren in kwalitatieve publieke ruimtes, door verbinding te creëren met bestaande parken en door nieuwe parken en pleinen aan te leggen.
Koningin Paolaplein: natuurrijk park voor en tussen de gebouwen van Sint-Pieterspoort
Rijsenbergpark: een nieuw park van 9.000 m2 aan de Koningin Fabiolalaan, naast ons project
Fietsbrug naar Blaarmeersen: een pad van stad naar land, oversteek over de Leie op 2min. fietsen van Sint-Pieterspoort
Park Overmeers: een park van 7 hectare, waarvan een deel voorzien als educatief natuurgebied
Mobiliteit is een belangrijk aandachtspunt van de stadsontwikkeling. In de eerste plaats wordt het station volledig heringericht en gemoderniseerd. Daarnaast moet Gent-Sint-Pieters een multimodaal knooppunt worden voor verschillende vormen van vervoer.
De Valentin Vaerwyckweg is een verbindingsweg die van de R4 rechtstreeks tot in de Timichegtunnel onder het stationsgebouw loopt. Zo blijft het verkeer weg uit de achterliggende buurt.
Er komen 17.000 fietsplaatsen in overdekte fietsenstallingen aan het station.
Er wordt een vlotte overstap mogelijk gemaakt tussen verschillende vervoersmiddelen (trein, tram, bus, fiets, auto).
Onder Station Gent-Sint-Pieters werd een parking aangelegd voor 2.750 auto’s. Daarvan zijn 1.250 plekken voorbehouden voor bezoekers en bewoners van de nieuwe stadsbuurt, waaronder Sint-Pieterspoort.
Gent
Wonen, werken en leven aan centrum Gent
De nabijheid van het station, het centrum en de Leie maken deze buurt bijzonder aantrekkelijk voor bewoners, bezoekers en voor wie hier werkt. Om de buurt nog beter te faciliteren, voorziet het masterplan nog meer publieke functies en voorzieningen als horeca, winkels en kantoorruimtes. Een aantal van deze diensten worden ook geïntegreerd in Sint-Pieterspoort.
Er worden tal van nieuwe winkels en andere commerciële ruimtes voorzien
Er komt ruimte voor diverse nieuwe horeca-initiatieven en terrassen
Behalve het al in gebruik genomen Diamant-gebouw komt er nog veel extra kantoorruimte bij
Er is een stadsgebouw op komst met school, kinderopvang en plek voor verenigingen
In het nieuwe S-gebouw aan het Koningin Mathildeplein komen een hotel, co-working space, restaurant, een loket van de Dienst Burgerzaken, bibliotheekautomaat en polyvalente ruimte